2016-10-18

5 juli-podden 22: Cirkus Assange, olaglig brittisk övervakning och dataskydd

5 juli-podden – för dig som vill vara uppdaterad i debatten om internet, övervakning och fri- & rättigheter.



Storbritanniens underrättelsetjänster bröt mot lagen i 17 år - nu vill man ändra lagen. Fängelse för kränkande bilder på förslag, också i Storbritannien. Dataskyddet hotas i EUs handelsavtal. Men vi inleder med att analysera Wikileaks mystiska beteende i veckan. Dessutom kort om Chelsea Manning och Milo Yiannopoulos. Och så tipsar vi om två konferenser som kan vara intressanta för våra lyssnare.

Med Karl Andersson och Henrik Alexandersson.

Soundcloud » | Youtube » | iTunes »RSS-feed (via Soundcloud) » | Ladda hem filen (MP3) »

Feedback, läsarbrev och insändar-inslag (MP3) kan sändas till: karl[at]5july.org

Publicerad under Creative Commons (Soundclouds CC-licens: CC=BY&NC)

HAX 5 Juli-blogg (på engelska) »

2 kommentarer:

  1. Hej 5:e Julipodden, jag är en ny podlyssnare till er pod och jag har en fråga. Varför tycker ni integritet är så viktigt? Alltså vad för rationella skäl har ni för att man ska värna om ett privat privatliv?

    Jag menar inte att vara antagonistisk eftersom det mer eller mindre är underförstätt att integritet har inneboende värde. Och jag håller med er, det har den! Men det jag undrar är vad är de starkaste skälen som ni har, bortom att det såklart känns helt fel.

    Anledningen till frågan är att jag tycker det ofta är svår att förklara sin position för någon som av olika skäl inte anser att integritet är så essentiellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för feedback. Det här skall vi försöka ta upp i en kommande sändning.

      Mvh / HAX

      Radera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.