2012-07-01

Istället för Almedalen


Ha så trevligt i Almedalen.

Själv har jag aldrig varit där. Jag kommer inte dit i år heller. Och jag har inga direkta planer på att åka till Almedalen i framtiden heller. (OK, nästa år kanske jag måste.) Däremot har jag någon gång varit på listan över de mäktigaste i Almedalen, trots att jag då mest satt hemma vid min dator och hånade eländet.

Almedalen måste vara det sämsta möjliga tillfället för olika särintressen, myndigheter och organisationer att lägga fram sin sak. Allt drunknar i allt annat. Och nästa morgon minns ingen ett skit.

Men OK, det är säkert en bra personalfest för svensk politik, svenska myndigheter, lobbyister, särintressen och media. Inget fel i detta. Det är människor som förmodligen bara mår bra av att få en sup och en gnutta solljus.

Själv skall jag till Strasbourg och Europaparlamentets juli-session. Normalt sett kommer jag sent på måndag (efter att ha jobbat i Bryssel på morgonen). Den här gången verkar det bli lite show redan på måndag eftermiddag. Så jag bokade i sista minuten in mig på ett franskt TGV, med tågbyte i Disneyland.

(Note to self: Euro Disney må se ut som jobbet. Det må vara lika corny som jobbet. Men jag skall ändå med ett anslutande tåg för sista benet, en cigg och en kaffe senare.)

I Strasbourg, till skillnad från Almedalen, skall vi ägna oss åt politik på riktigt.

Måndag kl 17 kommer EPP att försöka utnyttja det faktum att alla ledamöter ännu inte har hunnit till Strasbourg – för att försöka lägga Acta-voteringen på is. EU-kommissionen håller just nu på att mygla som tokiga, för att få olika enskilda ledamöter att stödja denna linje.

Måndag kväll blir det debatt om Customs Enforcement of Intellectual Property Rights. Acta light, typ. (Fast bara om fysiska varor.) Går detta igenom, då kommer man i princip att döda vanligt folks tilltro till e-handel. Det finns en liten chans att vi kan få det till ett omtag i en andra läsning. (Omröstning, förmodligen på tisdag.)

Tisdag blir det Acta-debatt (om inte EPP lyckats skjuta upp det hela på obestämd framtid). Plus debatt om det europeiska patentpaketet, som är en soppa av närmast komiska proportioner.

Onsdag röstas det (förmodligen, som sagt) om Acta, som är säsongens huvudnummer. Plus patentpaketet.

(Torsdag kväll vimsar jag iväg på en utflykt Strasbourg - Frankfurt - Arlanda - Sundsvall - Matfors - Sundsvall - Arlanda - Bryssel.)

Sedan skall vi ha en arbetsvecka till i Bryssel. (Bl.a. re-use of Public Sector Information och en del annat smått och gott.) Därefter blir det, i princip, sommarlov och jag kan börja flytta till den nya, trevliga lägenhet som jag tydligen hyr sedan en månad tillbaka.

Pust.

Ha så trevligt i Almedalen. Drick massor av rosévin för mig också. Eller – för de klokare av er – ha det så bra i hängmattan och på resorna till när och fjärran. Krama någon.

Åter online i morgon, måndag eftermiddag – när vi vet om den borgerliga EPP-gruppen i Europaparlamentet (moderater och kristdemokrater) lyckats skjuta Acta på en obestämd framtid eller ej. Om jag hittar rätt från Disneyland, vill säga...

Länkar:

PiratpartietACTA: Varning för kupp i Europaparlamentet på måndag
FalkvingeIs The EPP-group In Europarliament Trying A Last-Minute Coup On ACTA?
FFIIACTA procedural tricks alert

6 kommentarer:

  1. apa tycka, apa skriva01 juli, 2012 19:10

    Customs Enforcement of Intellectual Property Rights. ... Går detta igenom, då kommer man i princip att döda vanligt folks tilltro till e-handel.

    Hur då? Vad gör CEoIPR?

    SvaraRadera
  2. Tullen skall inte bara få rätt att beslagta och förstöra stora sändningar piratkopierade prylar. Man kommer även att ge sig på postorder vad gäller sådant som man *tycker* verkar piratkopierat. Typ om du beställer en Androidtelefon som påminner för mycket om en annan Androidtelefon, från Hong Kong.

    Pirate MEP Engström har stridit för att vanligt folk som får sina postorderpaket beslagtagna i vart fall skall underrättas om det - och om den lagliga grunden.

    MEP Gallo (EPP) har kämpat för att sådana paket skall förstöras redan inom fem dagar.

    Det finns en viss chans att EP inser att förslagen inte är speciellt bra och gör omtag på frågan.

    SvaraRadera
  3. ...förslagen i rapporten... skall det vara.

    SvaraRadera
  4. Nästa år skall micke ha egen dag i Almedalen.

    SvaraRadera
  5. kämpa på, det finns folk som uppskattar det :)

    //Fredrik, Pirat i Falköping

    SvaraRadera
  6. Tullen är ett intressant ämne i en union som påstått sig ha avskaffat gränserna.

    I ett fall lade tullen beslag på en last privatimporterad öl och satt på den så länge att den inte gick att dricka längre. Först fick personen som importerade värja sig mot anklagelser mot smuggelbrott, ocn när han friats för det så ville Tullverket ha punktskatt. Det tog över ett år att få fram domar i både tingsrätt och länsrätt och då var ölen förstörd.

    JK tyckte inte att det fanns något skäl att lämna skadestånd.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.