2013-03-28

Påskpredikan


Jag kan fortfarande känna den uppdämda frustration som fyllde mig dagarna innan massakern i Srebrenica, under kriget i Bosnien. Det var så uppenbart vad som var på väg att ske. Anständighetens fernissa hade flagnat och trillat av. Lika rättigheter ersattes med kollektiva "rättigheter". Men nästan ingen på utsidan reagerade, i vart fall inte innan det var för sent.

Jag känner mig förfärad över att nazister har fått fäste i grekisk politik, även om jag tror att jag förstår varför det har skett och hur det gick till. Tanken på nazistiska frikårer som "rensar upp" gör mig närmast fysiskt illamående.

Plötsligt klev den svenska polisen ut och lät oss skymta polisstatens ansikte. Oavsett om polisen kanske "bara" kom i kläm när den försökte verkställa den politiska maktens utlänningspolitik, så finns det något skrämmande här. Och den känslan bubblar även upp när alldeles kärnsvenska pendlare korsförhörs, ifrågasätts och trakasseras av statens funktionärer på Öresundstågen.

Att vi har en svensk justitieminister som viftar bort frågor som oskuldspresumtion och rättssäkerhet är illa nog. På EU-nivå har vi makthavare som den senaste veckan sorglöst föreslagit så väl retroaktiv lagstiftning som kollektiv bestraffning och expropriation av medborgarnas sparpengar. I andra sammanhang tvingas man argumentera för rättsstatens grundläggande principer på en nivå som om man talade med en femåring, när man i själva verket talar med EU:s beslutsfattare.

Lika fascinerad som jag är av det italienska politiska fenomenet Beppe Grillo – lika avvaktande är jag inför vad som komma skall. För vad gör man med miljoner uppretade väljare, när det visar sig vara omöjligt att göra ett akvarium av den italienska fisksoppan? Jag hoppas att den där Beppe är en klok, ödmjuk och fridsam människa.

Listan kan göras längre. Vad jag försöker göra är att fånga en känsla. Att peka på att mycket av det där obehagliga tycks ha flutit upp närmare ytan, nu för tiden. Det kan till exempel vara intolerans och etniskt betingat hat. Det kan vara poliser som beter sig som jävla Stormtrupper. Det kan vara grekiska nazister. Det kan vara arroganta och trångsynta politiker. Det kan vara militanta islamister som förtrycker sitt folk. Det kan vara sketna byråkrater som inte har något annat att roa sig med än att manifestera sin makt över andra. Det kan vara rått, korkat våld. Det kan vara oregerlig vrede, som söker utlopp. Det kan vara den stora tystnaden, när få säger ifrån så länge de själva inte löper någon större risk att råka illa ut.

Samtidigt tycks våra politiska ledare vara fullständigt omdömeslösa. Politiska prestigeprojekt tillåts bryta sönder hela länders samhällsstrukturer. Vårdslösa idéer om att ta medborgarnas pengar bara för att man kan eldar under en mix av avund, desperation och vrede – under tryck.

Politiker som tror att de vet bäst är illa nog. Men det kan mycket väl vara lika farligt eller kanske värre med politiker som blir påkomna med brallorna nere – som inte vet vad de skall göra [länk»] och som gång på gång beslås med osanning [länk»]. Politiker som inte förmår reda upp vad de ställt till med. De krattar manegen för mörka krafter.

Jag hatar våld. Maktfullkomlighet gör mig ursinnig. Revolutionsromantik, grupptänk och flockbeteende är saker som kan göra mig kall av fasa. Jag skulle vara en värdelös upprorsmakare.

Allt jag vill är att människor skall bli lämnade i fred att bygga och leva sina liv i lugn och ro. Att vi bygger stabila strukturer istället för politiska kulisser. Att vi sprider våra ägg på många korgar. Att människor blir respekterade som individer, att de har lika rättigheter och att de tar ansvar för sina liv och handlingar. Vilket är lättare sagt än gjort, det skall medges.

Ni får ursäkta om ni tycker att jag tjatar, men jag tänker fortsätta tjata om de här sakerna. Jag klarar väl helt enkelt inte av att hålla käft.

Vem? Jag? Dyster? Egentligen inte. Någonstans i mitt sinne finns en uppsättning värderingar som jag finner det värt att kämpa för och som jag tänker kämpa för. Även om det är lätt att peka på allt som är fel, mörkt, farligt, dumt och oroväckande – så drivs jag faktiskt av att jag tror på något. Och det är möjligt att den frihet jag tror på, dragen till sin spets är en smula utopisk. Men vi får i vart fall försöka göra vad vi kan för att förändra saker och ting till det bättre. Det saknas liksom inte saker att ta tag i.

Nu har vi det riktigt svåra framför oss: Att fridsamt ta tillbaka demokratin och fylla den med värde. Att på ett värdigt sätt återupprätta rättsstaten. Att använda öppenhet och mångfald för att bygga styrka. Att stå upp för frihet, mänsklighet och eftertanke. Att bygga verkligt välstånd istället för att starta kedjebrev. Att genomdriva en boskillnad mellan särintressen och politik. Att ge individen sin värdighet åter. Och att göra allt detta innan sådant blir stämplat som samhällsomstörtande verksamhet.


11 kommentarer:

  1. Från Churchills Fulton-tal 1945:

    The awful ruin of Europe, with all its vanished glories, and of large parts of Asia glares us in the eyes. When the designs of wicked men or the aggressive urge of mighty States dissolve over large areas the frame of civilised society, humble folk are confronted with difficulties with which they cannot cope. For them all is distorted, all is broken, even ground to pulp.

    Glad Påsk

    SvaraRadera
  2. Din förhoppning om ett fredligt tillbakatagande av demokratin lär bli svår.
    Demokrati tolkas idag på många sätt som gör att demokratibegreppet måste omvärderas om det ska få en global acceptans.

    SvaraRadera
  3. Den här gamla sanningen gäller väl fortfarande att det är omöjligt att få någon att förstå vars uppehälle bygger på att man inte förstår.

    I stort sett kan man säga att samtliga EU-länders ledares uppehälle bygger på att de inte ska förstå.

    De sydeuropeiska ländernas ledare vill absolut inte förstå att intäkter och kostnader måste gå ihop. Cypern t.ex. har ett kraftigt underskott i statsfinanserna.

    Alla de här länderna har underskott i handelsbalansen. Det går inte, och kan man inte justera det genom valutakursförändringar ja då måste man balansera på något annat sätt.

    I Tyskland är Merkel lika angelägen att inte förstå att den tyska exportindustrin är den andra sidan av eurokrismyntet. Tyskland kan inte för evigt ha överskott i handelsbalansen. Framför allt kan inte tyskarna hålla på att låna tillbaks sina överskott till dem som konsumerar tyska produkter. Man måste förstå att om dessa länder skött sig, dvs. slutat konsumera, då hade det inneburit kraftigt försämrade exportintäkter till Tyskland. Tyskarna måste också inse att de är med i Euron och man, klokt eller inte, delar valuta med flera andra länder som inte har samma tyska nit och redlighet i lönebildningen.

    Nu måste Tyskarna inse att det måste till en "master-reset" där ECB löser in skulder över hela eurozonen genom en massiv intervention. Sen måste man börja om, med tydligare regelverk så att man inte hamnar där igen.

    Reinfeldt å sin sida, liksom en hyfsat stor mängd euro-motståndare, måste inse att den grundläggande obalansen uppstår på grund av frihandel. Både inom EU genom den fria rörligheten för varor och tjänster, och genom globala frihandelsavtal. Även om vi sitter med egen valuta så finns det grundläggande problemet kvar. Vi har också ett stort handelsbalansöverskott. För närvarande 2,54 % av BNP. Vi har också samma problem att överskotten återinvesteras som lån till utlandet, med samma risk för kreditförluster om utlandet inte kan betala tillbaka. Liksom Cypern har vi också en banksektor som är gigantisk stor i förhållande till den statsmakt som ska stå för insättningsgarantin. Bankunionen är ett måste och Sverige borde vara med fullt ut.

    Dessutom bidrar det till att kronan stärks gentemot andra valutor. Sverige har nu högst timlön i EU. Tror någon att det kommer att avskräcka facket från att driva lönehöjningar?

    SvaraRadera
  4. En variant på det som står på skylten som killen håller i på bilden, kunde kanske också vara: "The End Is Near - What Will The New Beginning Look Like?" ;-)

    SvaraRadera
  5. "Att fridsamt ta tillbaka demokratin och fylla den med värde."

    Tjaaa! Låter ju bra men det har lite väl mycket Jesustoner över sig för min smak eftersom jag vet för mycket om motståndaren. Lite milt våld för att resolut rycka verktygen ur händerna på dem (som man gör med ohörsamma barn och andras ungar) skulle jag kunna sträcka mig till eftersom jag vet vad de är beredda att ta till för medel för att fortsätta som de gör.

    SvaraRadera
  6. Ett stort problem för västvärlden idag är att demokrati mest liknar en ät-allt-du-orkar-buffe där den som lovar mest på kort sikt vinner valet.

    Väljarens/medborgens enda funktion i det systemet är att gå och rösta vart 4'e år, däremellan så skall man vara tyst och inte ställa svåra frågor.

    Det är vädligt få människor i min närhet som har någon form av kunskap om aktuella händelser eller ens en liten åsikt i en sådan fråga, så de flesta verkar vara ganska nöjda med det här systemet.

    Är det någon som har en färgkrita till mig?

    SvaraRadera
  7. Du är ju en klok man Tjäder. Hävdar du på fullt allvar att Frihandel är Frihandel om det behövs avtal och regleringar om vad som Frihandel skall omfatta? Att skapa en egen maktsfär kring de man handlar med där speciella regler gäller för hur handlen får bedrivas ÄR INTE FRIHANDEL (versalerna är inte för att jag vill skrika utan för att jag vill betona). Eller menar du nåt annat med Frihandel?

    SvaraRadera
  8. För övrigt håller jag inte med dig ett spår om det övriga du säger. Ju större politiska maktsfärer desto större korruption och maktmissbruk kommer vi att få se, i en eskalerande skala av kriser som avlöser varandra längre och längre bort från maktcentrum vi kommer. Det är fruktlöst och ineffektivt att hålla på och bygga imperier och enorma politiska maktsfärer. Det enda som fungerar naturligt är/var USA på grund av sin tillkomsthistoria och geografiska form som marknadsområde. Det borde historien ha lärt oss sen tvåtusen år. Det enda sätt det till slut kommer att gå att kunna hålla ihop europa är på det sätt Romarna gjorde ... och så vill vi inte ha det. Historien upprepar sig alltid just på grund av att den skapas av människor och mänskligt beteende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att se hur metoden att ge kapitalet obegränsade möjligheter att koncentrera makt skulle leda till att den sprids.

      Kan du förklara hur det går till ?

      Radera
  9. Vi har sedan länge förstått att vänstern inte förstår sig på Frihet och grundläggande ekonomi eller frihandel och hur dessa samverkar för att sprida välstånd hos folket istället för hos den politiska korporativistiska, merkantilistiska makteliten. Sossar och borgare frotterar ju sig gärna med näringslivets representanter på bekostnad av folkets ekonomiska väl och ve. Vi vallas ut ur och in i konjunkturcykler bara för att denna bankägande korporativistiska merkantilistelit skall kunna få betalt för sina senaste excesser och utsvävningar med benägen hjälp av den politiska adeln.

    Hur sitter den som förklaring?

    SvaraRadera
  10. Kapitalet kan bara koncentrera makt under rådande strukturer. Marxisternas lösning på problemet är beundransvärd men den leder också tyvärr fel. Det är bara en annan form av koncentration av folkens ekonomiska medel i en annan ny elits händer.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.