2012-12-03

Varning för nya medielagar i EU


EU håller just nu på att ta fram en ny dataskyddsförordning – vilket riktar ljuset på integritetsfrågorna i vårt moderna, uppkopplade samhälle.

En av de saker som diskuteras är "rätten att bli glömd" (the right to be forgotten). Tanken är att folk skall kunna få sin information bortplockad från nätet och ur register i olika sammanhang.

I vissa lägen är detta inte speciellt kontroversiellt. Till exempel att man skall ha rätt att få sina persondata, bilder m.m. raderade om man stänger sitt konto på Facebook.

Men sedan blir det krångligare. Till exempel kan det bli både rörigt och märkligt vad gäller olika företags kund- och klientregister.

Och riktigt explosivt blir det om man ser till internet och media. Skall politiker, kändisar och andra kunna kräva att få oönskad information om sig själva bortplockad från till exempel bloggar och från tidningarnas hemsidor? Det låter ju närmast som historierevisionism.

Europaparlamentet ser denna fara och i olika varianter av dokumenten och ändringsförslagen talas om att rätten att bli glömd inte skall gälla i till exempel journalistiska sammanhang. Detta är något att följa väldigt noga, så att det inte går över styr.

Men även om Europaparlamentet landar rätt, så är det ändå bara en av de tre EU-institutioner som jobbar med frågan. I EU-kommissionens ursprungliga förslag fanns inte denna reservation. Och i ministerrådet kan man misstänka att det finns länder vars regeringar tycker att det vore bra om man kan begränsa internets och medias frihet på detta sätt...

Visst är det obehagligt att vi – i Europa år 2012 – fortfarande måste vara på vår vakt för att hindra inskränkningar i det fria ordet?

2 kommentarer:

  1. På tal om EU. Visst var det du som en gång la upp en video där några journalister överraskar ett gäng parlamentsledamöter som står med resväskorna i hand och skriver upp sig på närvarolistan innan de åker hem över helgen? Jag har letat som besatt efter den men kan inte hitta den igen.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.